Pani Agata…

Agata Smoktunowicz

Kilka dni temu napisałem o najnowszych nagrodach dla matematyków. No i dopisano mi w komentarzach – proszę sprawdzić – krótki tekst: A mnie szkoda, że lauretką nie została Agata Smoktunowicz. Przyznam, że tych kilka słów mnie zafrapowało; wprawdzie od dawna jestem poza środowiskiem matematycznym, ale troszkę je znam… Kto zacz? Czy to jakiś żart nastolatka? Zarzuciłem sieci po Sieci. No i okazało się, że ta uwaga wcale nie jest dowodem wyłącznie  jakiejś prywatnej sympatii, co w pierwszym odruchu gotów byłem założyć. Poczytajcie, oto spis dotychczasowych – tylko tych wyróżnionych – osiągnięć pięknej i młodziutkiej  pani profesor matematyki University od Edinburgh, której konterfekt pozwoliłem sobie pobrać z jej strony internetowej w Instytucie Matematycznym PAN:

Więc tak; oto spis nagród, które pani profesor była łaskawa skosić od ukończenia studiów (od najnowszej poczynając):

2009
doc. dr hab. Agata Smoktunowicz – Whitaker Prize, za wybitne osiagnięcia w algebrach nieprzemiennych, Edinburgh Mathematical Society,
doc. dr hab. Agata Smoktunowicz – Latina Image Prize, za osiagniecia naukowe i matematyczne, Major miasta Latina i Image Prize Association,
2008
doc. dr hab. Agata Smoktunowicz – Nagroda Prezesa Rady Ministrów za rozprawę habilitacyjną
doc. dr hab. Agata Smoktunowicz – Nagroda Europejskiego Towarzystwa Matematycznego za wybitne wyniki naukowe
2006
dr Agata Smoktunowicz – Nagroda Naukowa im. Wacława Sierpińskiego za pracę „There are no graded domains with GK dimension strictly between 2 and 3” przyznana przez Wydział III PAN
2001
Agata Smoktunowicz – Nagroda im. Grzegorza Białkowskiego za rozprawę doktorską przyznana przez Towarzystwo Popierania i Krzewienia Nauk
Agata Smoktunowicz – Nagroda Prezesa Rady Ministrów za rozprawę doktorską.
1999
Agata Smoktunowicz: nagroda Fundacji Nauki Polskiej
1998
Agata Smoktunowicz – Nagroda PAN (chyba zA magisterium)
Ta dziewczyna idzie przez matematykę jak burza!
Nie wypada podobno ujawniać wieku pań, ale doktorat – tak wysoko oceniony i wyróżniony! – w wieku, w którym wiele osób dopiero kończy studia i habilitacja uzyskana wieku, w którym rzadko kto (co prawda: w innych naukach, nie w matematyce, która jest nauką dla młodych) robi doktorat…
Robi to wrażenie.
No i 26 publikacji naukowych – z których każda oznacza poważne odkrycie, z czego dokładnie połowa to publikacje solowe, rzecz dzisiaj wręcz niebywała. No i  sześć poważnych grantów badawczych na koncie…
Jednego tylko żałuję: że nie mam okazji znać tej fascynującej kobiety osobiście. W każdym razie: mamy skarb, jak się wydaje.
Z CZYSTEGO ZŁOTA JEST TA DZIEWCZYNA. Chapeau bas.

13 thoughts on “Pani Agata…

  1. Pani Agata, o ile wiem, jest córką pani Alicji Smoktunowicz, która była promotorką mojej własnej pracy magisterskiej. Drugi stopień oddalenia!🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.