Słodycz matematyczna, czyli głupich nie sieją

„Gazeta Wyborcza” pomaga maturzystom. Szybciutko na swoim portalu podaje rozwiązania zadań maturalnych z matematyki na poziomie także rozszerzonym; widać, ma tam swojego dyżurnego geniusza. Tylko „cóś” ów geniusz był chyba nie w formie… Oto jak rozwiązywał zadanie numer 5 (na wszelki wypadek na następnej stronie zamieszczam odpowiedni zrzut z zaznaczonym wielce ciekawym miejscem rozumowania autora „porady” dla uczniów).  Zadanie jest takie:zad

Rozwiązanie „Gazety” jest skomplikowane i w dodatku najzupełniej błędne! Tymczasem zadanie to rozwiązuje się tak:

Poprawne rozwiązanie zadania nr 5

Poprawne rozwiązanie zadania nr 5

co, rzecz prosta, jest kompletnym banałem i w miarę sprawny uczeń powinien to widzieć natychmiast bez momentu zastanowienia. Nie zdziwiłbym się – będąc nauczycielem – gdyby jakiś bardziej przekorny uczeń w charakterze rozwiązania napisał tekst przecież to widać gołym okiem. Ot, reforma nauczania…

Tak rozwiązuje proste zadanie "GW"

Tak rozwiązuje proste zadanie "GW"

Mój nieżyjący już – a wielokrotnie tu mile wspominany – Przyjaciel powiedziałby w takich okolicznościach „Przyjacielu, z taką odwagą występowania publicznie, to boso po polu minowym zap…, nie uczniom doradzać cokolwiek„. Warto tę lokucję mieć na uwadze…

Reklamy

5 uwag do wpisu “Słodycz matematyczna, czyli głupich nie sieją

  1. Nie wiem kto umieścił to rozwiązanie dla gazety wyborczej („Boże Ty widzisz, a nie grzmisz”) ale w Pańskim rozumowaniu jest duży skrót myślowy 🙂
    Mianowicie jeśli A = 3^(sqrt(2) + 1)*2 to sqrt(A) = sqrt(3^(sqrt(2) + 1)*2) = |3^(sqrt(2) + 1)| a ponieważ liczba 3^(sqrt(2) + 1) jest dodatnia to to się równa 3^(sqrt(2) + 1) 🙂 Trzeba o tym pamiętać.

    Polubienie

    • Naturalnie. Ale to widać gołym okiem jeszcze bardziej, niż tezę zadania. Już doprawdy nie wymagajmy od ucznia zwracania uwagi na oczywistości.

      Polubienie

  2. @Marianka:
    Ja wiem, czy to takie zastanawiające? Przecież dość powszechną wiedzą jest to, że poziom wiedzy matematycznej w społeczeństwie jest niski („bo matematyka jest trudna i nie trzeba jej umieć”).

    Bardzo ciekawie to wygląda na tle pewnych badań, które podają bardzo ścisłą korelację między wynikami uczniów w egzaminach z matematyki, a czasem, jaki jest potrzebny uczniowi, aby stwierdził, że dane zadanie jest dla niego zbyt trudne (co bardziej zatrważające – średnio czas ten wynosi ok. 2 minut).

    Polubienie

  3. Najbardziej zastanawiające jest to, że osoba, która rozwiązywała to zadania nie zauważyła swojego żenującego błędu patrząc na wykładniki potęg. Jakim cudem 4*sqrt(2)=4, a 2*sqrt(2)=2?
    Trzeba przyznać, że przerażające…

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.