Na Powązkach

Nie znoszę chodzenia po cmentarzach, co nie zmienia faktu, że bywam; specjalnie na Powązkach Wojskowych. Byłem i dziś – i choć jestem w zasadzie przeciwnikiem wszelkich takich gestów, na kilku grobach zapaliłem światełka. Z sentymentu i dla demonstracji. Na grobie przyjaciela – i na grobach Jacka Kuronia i Bronisława Geremka. Grób Jacka od ubiegłego roku bardzo się zmienił; już nie jest prostą ziemną mogiłą, ale sporym pomnikiem. Ładnym, ale chyba wolałem to, co było – bardziej pasowało do Jacka. I kiedy tak stałem w zbitym ludzkim tłumie, dostrzegłem mamę z córką. Mama była osobą w wieku 30-35 lat; mała miała z 7. Obie dobrze ubrane, z gustem. Twarze inteligenckie. I oto pada z ust mamy tekst taki: – Idziemy dalej, chodź szybciej. Tym Żydom się nie zapala…

Scyzoryk mi się w kieszeni otworzył.

6 uwag do wpisu “Na Powązkach

  1. Czas jakiś temu miałam podobną przygodę, choć z udziałem osób o jakieś 20 lat starszych. Oprowadzając przyjezdne koleżanki po Kielcach zabrałam je na ulicę Sienkiewicza i pokazałam ławeczkę Karskiego. Na co jedna z 2 przechodzących nieopodal pań (około 50lat) -Chodźmy, Żydem śmierdzi na kilometr…

    Jako rodowita kielczanka spłonęłam ze wstydu.

    Polubienie

  2. Na Starych Powązkach był , no po prostu syf. Sterty niewywiezionych worków na śmieci i kupy liści na skrzyżowaniach alejek. Znam gospodarstwa, które mają większy porządek za stodołą niż ta zabytkowa nekropolia stolicy.

    Polubienie

  3. Nie wiem, to chyba niemożliwe… Może się Pan przesłyszał? Jaki cudem osoba w wieku 30-35 lat może takie rzeczy mówić?

    Polubienie

  4. Witamy w Polsce. W kraju, gdzie powiedzenie ,,wasze ulice, nasze kamienice” wciąż żyje i ma się dobrze. Choć dziś kamienice są nasze i mają się gorzej…

    Polubienie

  5. kolejny dowód na to, że ( * niepotrzebne skreślić):
    1. pozory mylą
    2. to jeszcze lata świetlne od Świata..
    3. ciemny lud to kupił
    4. pora umierać 😉

    ps. chyba bym jednak nie przeszła obojętnie

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.