O rany, w Anglii jest cenzura!

Nie tak dawno pisałem tu o pysznych produkcjach kanału BBC Prime, szczególnie lewitując z zachwytu nad genialnym serialem „Sędzia Deed”. No i w ostatnią sobotę – jak od paru tygodni – zasiadam ja przed telewizorem by się nasycić tą doskonałością… a tu kicha z grochem. Bez słowa przeproszenia – co innego. Wkurzyłem się tedy maksymalnie i uruchomiłem tkwiącą we mnie – jak twierdzą moi bliscy – „Spółdzielnię Pieniacz”. Ponieważ znałem adres mailowy firmy BBC, więc im posłałem kąśliwe pytanie w kategorii NEGATIVE (mają taką) plus kilka słów stosownego komentarza. Bez nadziei, że dostanę odpowiedź – w końcu, żyję w kraju, w którym ignorowanie tego rodzaju poczynań jest rzeczą nagminną. A tu – niespodzianka: odpowiedzieli bardzo grzecznie; treść jednak łamiąca kompletnie. Imaginujcie sobie: oni tam mają cenzurę! Prewencyjną!

Oto stosowny fragment listu z BBC:

The current series four has now finished and the programme is taking a break. Sadly we are unable to show the last episode of the current series because this episode had an OFCOM complaint upheld against it and therefore it was not suitable for transmission by the BBC. OFCOM is the independent regulator and competition authority for the UK communications industries, with responsibilities across television, radio, telecommunications and wireless communications services and for more information about it please visit their website: http://www.ofcom.org.uk.

Znaczy to mniej więcej tyle, że ichni regulator rynku medialnego ma prawo zgłosić zastrzeżenia cenzuralne (not suitable!) do programu już wpisanego w szpigiel emisyjny i mającego ustaloną godzinę emisji! Dalej w tym liście Joyce Burns pisze mi, że zespół redakcyjny pracuje nad dostosowaniem tego odcinka do wymogów OFCOM i projekcja serialu zostanie wznowiona w październiku; czyli wzięli nożyczki do ręki i wycinają – cholera wie, co?

Przyznam się wam, że świat mi się troszkę zawalił. Moje ukochane BBC, moi cudowni Angole, cóż wy czynicie!

6 myśli na temat “O rany, w Anglii jest cenzura!

  1. Albo ludzkość nie dojrzała do braku cenzury, albo ciągle jeszcze są tacy, którzy wierzą, że cenzura jest dobra… Ja tam jestem za liberalizacją mediów (całkowitą)

  2. Witajcie!
    Mnie również zastanowiło wstrzymanie tego odcinka Judge Deed. Poszukałam trochę w sieci i oto co znalazłam. Ofcom rzeczywiście wstrzymał emisję tego odcinka, z tego powodu, że obrażałby on uczucia religijne (jeżeli dobrze rozumiem) w krajach azjatyckich, gdzie BBC Prime również emituje ten program. BBC nie może sobie pozwolic na kręcenie odcinków tylko do niektórych krajów więc owszem wzięli w rece nożyczki i zabrali się za cenzurę (nie wiem czego, może nagości?). Pewnie nigdy się nie dowiemy, co takiego wycięto z tego epizodu.
    Myślę, że cenzura obyczajowa jest wszędzie i nie ma co się tak od razu obrażać na BBC. To jest jednak program docierający do wielu krajów świata i są zmuszeni (maja do wyboru albo to albo wysokie grzywny lub zdjęcie z anteny) się dostosować. Jest to jednak lekcja, że nie ma tak na prawdę kraju, gdzie jest pełna wolność, skoro respektujemy prawa innych ludzi, ta wolność jest ograniczona.
    Pozdrawiam
    Adela

    Poniżej e-mail od pana Spitz

    „Hello and thanks for your email.

    Sadly this episode had an OFCOM complaint upheld against it and therefore is not suitable for transmission by the BBC. We are very sorry if you feel your enjoyment of this programme and series was compromised removal of the final episode we had to make for compliance reasons. It is always a dilemma for us. BBC Entertainment plays out across several nations throughout Asia, some of which have strict regulations on issues such as language, sexuality and nudity. It is simply not possible for us to transmit separate programme feeds to all these different countries and so there are occasions where we have to make edits that would not be necessary for Thailand alone. If we did not do this we would be subject to heavy fines and the risk of being taken off air entirely. This also explains why you can sometimes see unedited versions of the same BBC programmes later on other networks.

    You should be pleased to hear that we will be repeating series one, which starts from Saturday 14th July so please check the listings closer to the time.

    We are sorry for the frustration and hope this goes some way to explaining why the removal of this episode had to be made. Despite this we also hope that you will continue to enjoy BBC Entertainment and look forward to your continued
    support.

    Regards,

    Douglas Spitz
    BBC Entertainment”

  3. ale to dziwne BBC słynie ze swojej niezależności i z tego że nie pozwala ingerować we własne materiały.hmm

  4. Mnie tam się nie załąmał. Można sie było spodziewać… choć raczej w formie redakcyjnej. No ale, jak widać, gdzie regulator mediów, tam i nożyczki.

Możliwość komentowania jest wyłączona.