„Dziennik”: pierwsze (i drugie) wrażenie

DziennikWidać chyba było, że podchodzę do nowego dziecka Springera mocno sceptycznie. Otóż w dużej mierze musze to odszczekać: pierwszy numer jest znakomity. Nic mi nie zgrzytnęło; dosłownie nic. Doskonały format, świetna oprawa graficzna, zrównoważone teksty, dużo ciekawych informacji, zupełnie niezły język. No, no…

W "Wirtualnych Mediach" zaś teksty ze źródłową informacją o nowej gazecie, które tu zamieszczam jako background i dla pamięci.

Pierwszy numer nowego dziennika wydawnictwa Axel Springer Polska – "Dziennik" – od dzisiejszego ranka jest dostępny w kioskach. Gazeta będzie wydawana 6 dni w tygodniu w cenie 1,50 zł. Objętość dziennika wynosi co najmniej 40 stron.

Drugie wrażenie też jest dobre. Podziwiam jedno: gazeta ma kolosalną objętość i tylko 200 osób personelu. Dawniej – mam na myśli lata 60. i 70. – taki zespół redagował gazetę jakieś cztery razy mniejszą objętościowo, w której w dodatku ok. 50% zajmowały materiały PAP. Oni muszą koszmarnie tyrać (docierają do mnie potwierdzające ten sąd informacje), więc się zapewne powypalają i będą mieli cholerną rotację kadr. Kiedy wreszcie nasi PT Wydawcy pojmą, że dziennikarz nie powinien być w pracy więcej niż 4-5 godzin dziennie (oczywiście, bez żadnej dyscypliny!), bo przecież musi mieć czas na obserwacje świata, doskonalenie warsztatu itp., wybitny zaś publicysta 2-3 godziny na tydzień? Mimo pozornego wyśrubowania kosztów w takiej sytuacji, tylko to zapewni stały dobry poziom!

A tutaj mamy zestaw opinii poważnych dziennikarzy o nowej gazecie. Warto zajrzeć, bo są dość krytyczni.

Z zapowiedzi wydawcy gazety wynika, że 'Dziennik Polska Europa Świat' ma być “nowoczesną gazetą jakościową, skierowaną do młodych, wykształconych czytelników".

W "Dzienniku" informacje o najważniejszych wydarzeniach politycznych i ekonomicznych znajdują się w działach "Polityka" i "Ekonomia". Aktualne wiadomości z kraju, z Europy i świata pojawiają się w kolumnach "Wydarzenia" i "Świat".

Nie zabraknie analitycznych tekstów i komentarzy znanych publicystów w dziale "Opinie". Pozostałe informacje będzie można znaleźć np. w działach: "Nauka", "Styl","Rozrywka", "Telewizja" czy "Sport".

Warszawskie wydanie “Dziennika” wzbogacone jest o dodatkowe 8 stron, które zawierają aktualności stołeczne,zarówno gospodarczo–społeczne jak i kulturalne i sportowe.

„Dziennik jako nowoczesna gazeta opiniotwórcza chce zaoferować więcej niż tylko tematykę polityczną i gospodarczą. Także w działach Kultura i Styl zaproponujemy naszym czytelnikom ambitne dziennikarstwo. Wierzymy, że docenią to młodzi i otwarci na świat czytelnicy, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o Polsce, Europie i świecie”- mówi Robert Krasowski, redaktor naczelny nowej gazety.

„Wprowadzenie nowego dziennika jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony czytelników, którzy nie znajdują wśród ukazujących się obecnie tytułów odpowiedniej dla siebie gazety. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że na rynku jest jeszcze miejsce dla nowej gazety opiniotwórczej, oferującej szerokie spektrum tematów i nowe, świeże spojrzenie. Chcielibyśmy, aby nowoczesna i innowacyjna koncepcja Dziennnika pozwoliła mu pozyskać nowych czytelników.” – powiedział Florian Fels, prezes zarządu Axel Springer Polska.

Autorem makiety nowego dziennika jest Helmut Steindl, który wcześniej projektował dla Axel Springer Polska m.in. makietę Fakt Europa. Dyrektorem artystycznym gazety jest Piotr Grzybowski, równocześnie dyrektor artystyczny Faktu.

W pierwszym etapie wydawca chce zalać rynek liczbą egzemplarzy nowej gazety – początkowo nakład ma wynieść około 500 tys. egz. – podał "Puls Biznesu".

– Średniookresowo sprzedaż na poziomie 150 000 egz. będzie dla nas satysfakcjonująca, choć oczywiście będziemy pracowali nad stałym zwiększeniem nakładu – poinformował Wirtualnemedia.pl Michał Fijoł, rzecznik prasowy zarządu wydawnictwa Axel Springer Polska.

Wejściu "Dziennika" będzie towarzyszyła ogromna kampania reklamowa – ASP chce wydać na promocję nowego tytułu 100 mln zł brutto. – To mniej więcej tyle, ile wydaliśmy na promocję "Faktu" – mówi Florian Fels.

W ciągu 3-5 lat przychody mają wynosić 100-150 mln zł rocznie. ASP liczy na duże zainteresowanie reklamodawców. Reklamy kosztują 50-80 tys. zł brutto, a zainteresowanie w pierwszym numerze było tak duże, że wydawca przeprowadził aukcję. Dodatkowo ASP zamierza sprzedawać je w pakietach z "Newsweekiem" i "Faktem".

Szata graficzna jest wzorowana na niemieckim "Die Welt kompakt", ale czerpie też z brytyjskiego "Guardiana", "Independent", amerykańskiego "New York Times" czy "Wall Street Journal". Gazetę będzie "sprzedawał" tzw. 48-stronicowy grzbiet główny, podzielony na działy: polityka, świat, wydarzenia, ekonomia, nauka, opinie, kultura. W środy "Dziennikowi" będzie towarzyszył dodatek "Europa", w piątek – kulturalny, w sobotę – lifestyle'owy.

Axel Springer przygotował dziennik w rekordowo krótkim, jak na to wydawnictwo, czasie – prace zaczął w październiku ubiegłego roku.

– Mieliśmy świetne wyniki badań, rynek się rozwijał, bezpłatne gazety czy "Fakt" odnosiły sukcesy – tak Florian Fels tłumaczy decyzję o wprowadzeniu nowego tytułu.

Obecnie redakcja zatrudnia 200 osób. Przez projekt ASP przewinęła się ogromna liczba dziennikarzy, wiele osób nie wytrzymało tempa po dwóch tygodniach pracy.

– Mamy wysoki cel jakościowy, a projekt był przygotowywany w bardzo krótkim okresie. To powodowało, że praca była intensywna i bardzo stresująca – mówi Florian Fels.

Czym zaskoczy "Dziennik"?

Drodzy Czytelnicy Oto nowy, ogólnopolski, opiniotwórczy "DZIENNIK Polska Europa Świat".

Przedstawiam go z prawdziwą dumą. Bez fałszywej skromności mogę stwierdzić, że to jeden z najbardziej wyczekiwanych debiutów w historii polskiego rynku mediów. Już pierwsze, nieoficjalne informacje o przygotowywaniu przez Axel Springer Polska nowej gazety codziennej wzbudziły ogromne emocje. Trudno się dziwić. Od wielu lat nikt nie odważył się naruszyć ustalonego jeszcze w latach 90. podziału rynku poważnej, ogólnopolskiej prasy codziennej.

My postanowiliśmy to zmienić. I zrobiliśmy to. DZIENNIK ukazał się 18 kwietnia 2006 r.

Jaki jest? Hasło jednej z reklam DZIENNIKA brzmi: Nie stoi za nami żaden pałac. To żart, bo wielka plansza z takim właśnie napisem zawisła na… warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. To jednak też jak najbardziej poważna deklaracja naszej niezależności i intelektualnej samodzielności.

Nie jesteśmy niewolnikami żadnej ideologii. Nie reprezentujemy żadnej z opcji politycznych. Nie popieramy żadnej partii. Chcemy być rzecznikami tylko naszych mądrych, wykształconych, ciekawych świata Czytelników. Chcemy rzetelnie i ciekawie opisywać otaczającą nas i nieustannie zmieniającą się rzeczywistość.

Nie jesteśmy, jak inne gazety, surowym, karcącym nieustannie wychowawcą społeczeństwa. My nie pouczamy. Nie mówimy, co należy myśleć. Jesteśmy partnerem i przyjacielem naszych Czytelników, a nie ich mentorem.

Wierzę, że DZIENNIK jest właśnie tą gazetą, na którą od dawna czekali – napisał do pierwszego numeru redaktor naczelny, Robert Krasowski.

Personalia:

Redaktorem naczelnym gazety jest Robert Krasowski, znany z wielu tytułów prasowych publicysta. Ukończył Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Ma 40 lat, karierę zaczynał jako dziennikarz "Życia Warszawy". Był również szefem działu opinii w "Życiu". W "Fakcie" pełnił funkcję zastępcy redaktora naczelnego oraz szefa publicystycznego dodatku "Europa – Tygodnik Idei".
Kierownictwo redakcji tworzą również Marta Bratkowska, Marta Stremecka, Konrad Kołodziejski i Marcin Piasecki. Wydawcą jest Grzegorz Jankowski, który równocześnie pozostaje redaktorem naczelnym Faktu.
Zastępca Redaktora Naczelnego – Marta Bratkowska
Ukończyła polonistykę na UW, od 1995 była dziennikarką działu ekonomicznego Gazety Wyborczej. W latach 1999-2000 redaktor naczelna miesięcznika IMPACT. W następnych latach współtworzyła serwis internetowy Radia Zet, a następnie była kierownikiem działu aktualności tygodnika Gala. Od maja 2003 pracuje w Axel Springer Polska. Początkowo była szefową działu Ludzie i dodatku Fakt TV, a następnie została zastępcą redaktora naczelnego Faktu. Jednocześnie od grudnia 2004 do listopada 2005 była redaktor naczelną dwutygodnika 'Na żywo'.
Zastępca Redaktora Naczelnego – Marta Stremecka
W latach 1990-1996 pracowała jako redaktor „Czasu Krakowskiego”. Od 1996 roku była szefową magazynu Życie. W 2003 roku rozpoczęła pracę w gazecie codziennej FAKT. Początkowo była szefową działu politycznego, potem zajmowała stanowisko wicenaczelnej oraz naczelnej dodatku FAKT Kobieta.
Zastępca Redaktora Naczelnego – Marcin Piasecki
Ma 36 lat, jest absolwentem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-1994 wspólpracował z działem kultury tygodnika „Polityka”. Od 1994 roku pracował w „Gazecie Wyborczej” jako dzienikarz i redaktor działów: kultura, opinie i gospodarka. Z Axel Springer Polska związany jest od 2001 roku, początkowo jako sekretarz redakcji i zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Profit”. Od 2004 roku redaktor naczelny miesięcznika „Forbes”.
Zastępca Redaktora Naczelnego – Konrad Kołodziejski
Ma 36 lat, dziennikarz i publicysta. Pracował m.in. w „Życiu”, „Nowym Państwie” i tygodniku „Wprost”. Ostatnio był szefem działu opinii dziennika Fakt.
Grzegorz Jankowski. Ma 37 lat. Od 1990 roku był reporterem Redakcji Aktualności w Programie III Polskiego Radia. Potem pracował w „Życiu Warszawy” i w „Życiu”. W 2001 roku został zastępcą redaktora naczelnego tygodnika Newsweek, a od 2003 roku jest redaktorem naczelnym dziennika Fakt.
Sekretarz redakcji – Adam Buła
Dziennikarstwa uczył się w Krakowie, skąd zdecydowanie pochodzi. W Warszawie przez ostatnie lata zastępca redaktora naczelnego "Życia Warszawy", wcześniej dyrektor wydawniczy tej gazety.
Autorem makiety nowego dziennika jest Helmut Steindl, który wcześniej projektował dla Axel Springer Polska m.in. makietę Fakt Europa.
Dyrektorem artystycznym gazety jest Piotr Grzybowski, równocześnie dyrektor artystyczny Faktu, który ma 36 lat. Dyplom robił w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Potem pracował m.in. w "Gazecie Wyborczej". Do wydawnictwa Axel Springer Polska trafił 5 lat temu. Pracował nad tworzeniem wielu nowych projektów wydawniczych. W "Fakcie" był od początku istnienia tej gazety, tworząc jej makietę i pełniąc funkcję dyrektora artystycznego. Współtwórca projektu graficznego DZIENNIKA.
Szef działu FOTO – Artur Łasiuk
Absolwent historii sztuki. Od 1992 roku pracował jako redaktor w Centralnej Agencji Fotograficznej. Następnie jako fotoedytor w "Rzeczpospolitej", a od 1998 roku w "Gazecie Wyborczej", gdzie zajmował się m.in. fotoedycją w "Magazynie" i redagowaniem albumów "Fotografie Gazety Wyborczej". W 2005 przez pół roku pełnił funkcję wicedyrektora Agencji Fotograficznej Fotorzepa.
Szefowie działów:
POLITYKA:

Cezary Bielakowski
Ma 38 lat, a urodził się 8 marca. Dla dziennikarstwa porzucił pracę redaktora literackiego w studiu filmowym OKO. Meandry zawodu zaczął poznawać w pierwszej prywatnej agencji informacyjnej SiS-Serwis – prowadzili ją dziennikarze z doświadczeniem wyniesionym z londyńskiego BBC. Po roku trafił do Polskiej Agencji Prasowej, gdzie w 1998 roku został szefem działu politycznego. 2001 rok to już praca w dzienniku "Życie", jako zastępca, a później szef działu krajowego. W 2002 roku był już zastępcą szefa działu politycznego "Rzeczpospolitej", a po dwóch latach szefem działu krajowego w tygodniku "Newsweek".
ŚWIAT:
Andrzej Talaga

Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Publikował między innymi w "Tygodniku Powszechnym", "Rzeczpospolitej", "Więzi", "Newsweeku", "Wprost", "Ozonie".
Poprzednio zastępca redaktora naczelnego miesięcznika "Nowe Państwo". Autor książek: "Nasi w Legii Cudzoziemskiej".
WYDARZENIA:
Piotr Witek
Urodził się w Gdyni 37 lat temu. W mediach od 1992 roku – zaczynał od radia: ARnet i Eska Nord. Od 1997 roku z niewielkimi przerwami "robi" w prasie: pracował w "Dzienniku Bałtyckim", w gdańskim oddziale dziennika "Życie" (szef redakcji w latach 1999-2001), potem był zastępcą i kierownikiem działu krajowego "Życia". W "Dzienniku Bałtyckim" kierował działem miejskim i był wydawcą wydania niedzielnego tej gazety. Pracował też w Agencji Rozwoju Pomorza SA (koordynował działania promocyjne), jednocześnie będąc zastępcą redaktora naczelnego miesięcznika "Nasze Morze".
EKONOMIA:
Waldemar Grzegorczyk
Poprzednio dziennikarz i redaktor "Rzeczpospolitej".
NAUKA:
Marcin Bójko

Absolwent wydziału Matematyki Mechaniki i Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego, kierunek Matematyka Stosowana. Od tego czasu stosuje matematykę w sobie tylko zrozumiały sposób: nie pamięta tabliczki mnożenia, za każdym razem musi przeprowadzić w pamięci obliczenia. Za to równie szybko odpowiada na pytanie, ile jest 6×9, co 16×92, a przy tym potrafi odróżnić przestrzeń Banacha od Hali Banacha. Jako dziennikarz pracował w działach naukowych "Gazety Wyborczej" i "Newsweeka". W 2004 roku był twórcą działu Odkrycia w tygodniku "Ozon", skąd przeszedł do DZIENNIKA. Współpracował z "Focusem", "Wiedzą i Życiem" i "Przekrojem".
OPINIE:
Cezary Michalski

Ukończył polonistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim i podyplomowe studia slawistyczne na paryskiej Sorbonie. W latach 1987-1997 był autorem, a następnie członkiem zespołu redakcyjnego kwartalnika "bruLion". Pracował m.in. w TVP S.A. (w latach 1994-1997 kierował redakcją kultury Programu 1) i dzienniku "Życie". Jest członkiem zespołu redakcyjnego "Europy" – wychodzącego od kwietnia 2004 roku kultowego dodatku intelektualnego do dziennika "Fakt".
Jest też autorem dwóch tomów esejów: "Powrót człowieka bez właściwości" i "Ćwiczenia z bezstronności", dwóch powieści "Siła odpychania" i "Jezioro Radykałów" oraz wyboru publicystyki "Ministerstwo Prawdy". W najbliższych dniach ukaże się zbiór opowiadań SF pt. "Gorsze Światy" jego autorstwa.
KULTURA:
Piotr Kępiński

Krytyk literacki, poeta i redaktor. Publikował m.in. w "Życiu", "Rzeczpospolitej", "Czasie Kultury", "Dzienniku Portowym", "Twórczości" i "Tyglu Kultury". Regularnie wydaje książki poetyckie. W tym roku ukaże się jego zbiór szkiców o najmłodszej polskiej literaturze.
Pracował m.in. jako szef miesięcznika o rynku książki "Megaron", wiceszef pisma literackiego "Czas Kultury". Przez ostatnich pięć lat był zastępcą szefa działu zagranicznego "Newsweeka". Lubi dobre wina – a nade wszystko apelację Ribera del Duero. Uwielbia poezję Paula Celana i Reinera Kunze
STYL:
Magdalena Cytowska

SPORT:
Stanisław Żółkiewski
Zaczynał pracę w "przedwojennym" "Życiu Warszawy", potem tworzył poniedziałkowy dodatek sportowy "Super Expressu".
WARSZAWA:
Piotr Strzałkowski

38 lat. Warszawiak "z dziada pradziada". Studiował polonistykę. Od 1991 r. w Expressie Wieczornym i Kulisach. Pracował również w redakcjach Życia, Playboya, Anteny i Życia Warszawy.
Szefami poszczególnych dodatków są:
Sport – Paweł Zarzeczny, Europa – Maciej Nowicki, Kultura i TV – Marta Strzelecka, 7 Dni – Marta Strzelecka, 'Życie jest piękne' – Marta Stremecka.

Reklamy

2 uwagi do wpisu “„Dziennik”: pierwsze (i drugie) wrażenie

Możliwość komentowania jest wyłączona.