W przeddzień wojny dzienników

Agora zdecydowała się obniżyć cenę „Gazety Wyborczej” do 1,5 zł w całym kraju w związku z ogłoszeniem ceny nowego produktu Axel Springer, poinformowała spółka w środę wieczorem wortal Wirtualnemedia.pl. – Decyzja ta została podjęta, aby czytelnicy mogli dokonywać wyboru kierując się jedynie jakością, a nie względami ekonomicznymi – głosi komunikat. Według zarządu Agory 'koncern Axel Springer, prawdopodobnie obawiając się, że niemiecki format trudno przyjmie się na rynku silnie zakorzenionych gazet rodzimych, rozpoczął agresywną wojnę cenową. Ten niemiecki koncern zdobył doświadczenie rynkowe głównie w segmencie tabloidów, gdzie wprowadził drastyczne obniżanie ceny jako dominujący sposób walki o sprzedaż'.
Zdaniem Agory tego typu praktyki źle definiują relacje z czytelnikami gazet opiniotwórczych, które polegają na budowaniu z nimi więzi dzięki najwyższej jakości dziennikarstwu i stałemu dialogowi, a nie najtańszej ofercie. – Strategia sprzedaży nowego produktu Axel Springer jest de facto atakiem na cały segment gazet opiniotwórczych w Polsce. Na razie jedyną nowością, jaką spółka ta wprowadza na rynku opiniotwórczym, jest zastosowanie strategii supermarketowej czyli najniższej ceny w kategorii – czytamy w komunikacie Agory.

"Komunikat Agory mówi sam za siebie i nie wymaga komentarza" – replikuje rzecznik zarządu Axel Springer Polska, Michał Fijoł. Dodał jedynie, że to czytelnicy podejmą decyzję, którą gazetę będą czytać.

We wtorek Axel Springer Polska ogłosił, że nowa ogólnopolska gazeta o nazwie "Dziennik" ukaże się na rynku 18 kwietnia i będzie kosztować 1,50 zł. Na razie nie ujawniono nakładu pisma, ale potwierdzono, iż wydawca liczy na średnią sprzedaż w wysokości 150 tys. egz.

Redaktorem naczelnym gazety jest Robert Krasowski – wcześniej pełniący funkcję redaktora naczelnego Fakt Europa. Kierownictwo redakcji tworzą również Marta Bratkowska, Marta Stremecka, Konrad Kołodziejski i Marcin Piasecki. Wydawcą Dziennika jest Grzegorz Jankowski, który równocześnie pozostaje redaktorem naczelnym Faktu.

„Dziennik jako nowoczesna gazeta opiniotwórcza chce zaoferować więcej niż tylko tematykę polityczną i gospodarczą. Także w działach Kultura i Styl zaproponujemy naszym czytelnikom ambitne dziennikarstwo. Wierzymy, że docenią to młodzi i otwarci na świat czytelnicy, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o Polsce, Europie i świecie”- mówi Robert Krasowski, redaktor naczelny nowej gazety.

„Wprowadzenie nowego dziennika jest naszą odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony czytelników, którzy nie znajdują wśród ukazujących się obecnie tytułów odpowiedniej dla siebie gazety. Przeprowadzone przez nas badania potwierdzają, że na rynku jest jeszcze miejsce dla nowej gazety opiniotwórczej, oferującej szerokie spektrum tematów i nowe, świeże spojrzenie. Chcielibyśmy, aby nowoczesna i innowacyjna koncepcja Dziennnika pozwoliła mu pozyskać nowych czytelników.” – powiedział Florian Fels, prezes zarządu Axel Springer Polska.

Autorem makiety nowego dziennika jest Helmut Steindl, który wcześniej projektował dla Axel Springer Polska m.in. makietę Fakt Europa. Dyrektorem artystycznym gazety jest Piotr Grzybowski, równocześnie dyrektor artystyczny Faktu.

Za sprzedaż powierzchni reklamowej w nowym dzienniku odpowiada Karol Skorupski, Dyrektor Biura Reklamy Faktu i nowego dziennika. Dyrektor marketingu Faktu i nowego dziennika, Ewa Kamińska-Lampart, jest odpowiedzialna za kampanie marketingowe oraz planowanie i organizację działań promocyjnych nowego tytułu. ampanię reklamową nowego tytułu przygotowuje agencja reklamowa PZL, z którą Axel Springer Polska współpracował przy wielu przedsięwzięciach wydawniczych, m.in. kampaniach promocyjnych towarzyszących wprowadzeniu Newsweeka i Faktu.Kampania reklamowa poprzedzająca debiut nowego dziennika Axel Springer Polska obejmie wszystkie dostępne masowe kanały promocji: telewizję, prasę, radio, outdoor oraz internet. Za zakup mediów odpowiada Mediacom. Wydawca zaplanował również intensywną promocję w punktach sprzedaży prasy.

Mój komentarz:

Naturalnie, kupię z ciekawością 3-5 pierwszych wydań tej gazety; sądząc po nazwiskach jej twórców i szefów, zupełnie mi nieznanych, nie ma możliwości, żeby to było nie tylko dobre, ale w ogóle jakieś. Podtrzymuję – bez oglądania – opinię, że po trzech miesiącach nie będą mieli więcej niż 70 tys. nakładu. Ale prawdopodobnie państwowe firmy będą im chętnie dawały reklamy, coby się podlizać prawicowej władzy, więc z pół roku wytrzymają… Że też nic nikomu nie mówi doświadczenie "Życia" (tego z kropką)!

Reklamy

5 uwag do wpisu “W przeddzień wojny dzienników

  1. I jeszcze kilka liczb
    Sprzedaż gazet codziennych w styczniu spadła o 6,9 proc., a w lutym – o 10,7 proc. – tak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

    Średnia dzienna sprzedaż „Faktu” wydawanego przez Axela Springera wzrosła w styczniu 2006 roku o 3,7 proc. (rok do roku) do 511.927 sztuk, a w lutym o 1,6 proc do 538.048 egzemplarzy, podczas gdy średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” spadła w styczniu 2006 roku o 12,9 proc. (385.353 egzemplarzy) , a w lutym o 1,9 proc (415.319 egzemplarzy).

    „Super Express” zanotował w styczniu spadek o 6,65 proc. wobec stycznia 2005 roku, do 204.362 sztuk, a w lutym jego średnia dzienna sprzedaż zmniejszyła się wobec analogicznego miesiąca 2005 roku o blisko 1,5 proc., do 213.951 egzemplarzy.

    Średnia sprzedaż „Rzeczpospolitej” skurczyła się w styczniu 2006 roku do 178.008 egzemplarzy, czyli o 1,85 proc., a w lutym spadła o 1,55 proc. do 175.337 sztuk.

    Warto zwrócić uwagę na spadek sprzedaży „Gazety Prawnej” i „Trybuny”. Swoje wyniki poprawia „Przegląd Sportowy” i „Puls Biznesu”.

    Polubienie

  2. Co mówi Agora:
    Obniżenie ceny „Gazety Wyborczej” do 1,50 zł w całym kraju w związku z wejściem „Dziennika” Axela Springera z niską ceną, to działanie strategiczne, którego efekty będą widoczne w długim terminie – poinformowała dziś PAP Wanda Rapaczyńska, prezes Agory.

    Agora w środowym komunikacie oskarżyła niemiecki koncern wydawniczy, którego „Dziennik” startuje 18 kwietnia, o wywoływanie wojny cenowej.

    „To niemiecki wydawca zafundował gazetom opiniotwórczym wojnę cenową. Obniżenie ceny +Gazety+ to decyzja strategiczna” – powiedziała Rapaczyńska, pytana, czy obniżenie ceny „GW” to tylko cena promocyjna, wprowadzona na jakiś czas.

    „Obniżenie ceny +Gazety+ to decyzja strategiczna, której efekty będą widoczne w długim okresie. Nie sposób szacować skutków krótkoterminowych na sprzedaż +Gazety+ i innych dzienników. Na rynku może dojść do przetasowania” – powiedziała prezes Agory, pytana o skutki obniżenia ceny „Gazety Wyborczej”

    „Decyzję zarządu należy oceniać w kategoriach umocnienia długoterminowej relacji +Gazety Wyborczej+ z jej czytelnikiem. Jesteśmy liderem rynku od 17 lat i jesteśmy pewni, że w segmencie opiniotwórczym zawsze wygrywa jakość dziennikarstwa. Dlatego też podjęliśmy tę decyzję, aby czytelnicy mogli dokonywać wyboru kierując się jedynie jakością, a nie względami ekonomicznymi” – dodała.

    Agora planuje działania wspierające „Gazetę Wyborczą”, ale ich nie ujawnia. Zapowiada tylko, że będzie reagować na bieżąco na działania konkurencji.

    „Monitorujemy sytuację na rynku i będziemy na bieżąco reagować na działania konkurencji. Mamy jeszcze w zanadrzu kilka niespodzianek” – powiedziała Rapaczyńska.

    Pytana, jakie są szacunki spółki, co do możliwości odebrania przez „Dziennik” „Gazecie Wyborczej” udziałów w rynku reklamy dziennikowej, powiedziała:

    „Produktu jeszcze nie ma na rynku. Nie wiemy jaki będzie miał ostateczny kształt i jakość i do jakiej grupy czytelniczej dotrze. Dlatego trudno powiedzieć co będzie w stanie zaoferować reklamodawcom. Przypomnę, że +Gazeta+ to nie tylko silny dziennik ogólnopolski, ale dobrze zakorzeniona oferta lokalna i branżowa. To bardzo atrakcyjna oferta dla reklamodawców”.

    Agora w kontekście wejścia nowej gazety Springera i zapowiedzianych przez niego wydatków na promocję w kwocie ponad 100 mln zł brutto na ten rok, nie widzi zagrożenia do rozwijania się firmy poprzez działania akwizycyjne, które zapowiedziała nie tylko w Polsce czy w Europie Środkowo-Wschodniej, ale też w Europie Zachodniej.

    Prezes pytana, czy spółka nie będzie jednak musiała ograniczyć działania akwizycyjne lub przesunąć je w czasie, aby skupić się bardziej na obronie „GW”, powiedziała:

    „Agora to silna finansowo i płynna spółka. Płynność pozwala skutecznie umacniać pozycję rynkową +Gazety Wyborczej+ i jednocześnie nadal rozwijać spółkę”.

    Z kolei pytana, czy w kontekście obniżenia ceny spółka podtrzymuje zapowiedziany na ten rok wzrost wydatków na promocję „Gazety Wyborczej” o 15 do 30 proc. z około 60 mln zł w 2005 roku. powiedziała:

    „Obniżenie ceny Gazety to decyzja strategiczna umacniająca relacje Gazety Wyborczej z jej czytelnikami. Co do wydatków – tak. Będziemy strategicznie reagować na sytuację i działania konkurencji”.

    Według spółki obniżenie ceny to nie promocja, a decyzja strategiczna.

    Polubienie

  3. widziałem billboardy „reklamujące”.
    tragedia.
    czarne, z niewielką domieszką (bardzo optymistycznego) ciemnawego Cyanu.
    gdyby nie to, że to mój zawód – zapewne bym nie zwrócil uwagi
    samobójcy, czy co?
    sztuka dla sztuki?
    (chyba nie; bo brzydkie i banalne…)
    kto podejmuje decyzje?
    z jakich powodów?
    na podstawie jakich „naukowych” sondaży, focusów i te pe…
    nie rozumiem…
    w Ogóle coraz mniej rozumiem.

    Polubienie

  4. ech, ja też kupię, ale nie wiem czy 3 zdzierżę… Do GW mam sentyment i więcej jej wybaczam. A jest co. NOWI nie mają taryf ulgowych. Niesprawiedliwe -wiem. Ale co dzis jest sprawiedliwe???

    Polubienie

Możliwość komentowania jest wyłączona.